Nederlands English



Nieuws
Zondag 27 November 2016

Xwaa en zijn twee broertjes en een zusje werden jaren geleden door hun moeder achter gelaten bij een oom en tante, die op een boerderij werken. Xwaa was een vrolijke jongen. Omstreeks 2013 kreeg hij epileptische aanvallen. Medicatie hielp niet goed. Eerst kreeg hij de verkeerde medicijnen, maar deze en de nieuwen werden hem vaak niet gegeven omdat er geen eten was (de medicijnen moeten samen met eten ingenomen worden) of werd vergeten. Hij werd van school gestuurd want het personeel niet overweg kon met zijn aanvallen en sindsdien is hij op de boerderij. In april 2015 is zijn situatie onder de aandacht van maatschappelijk werk in het district gebracht. In Botswana is het verplicht om melding te doen van verwaarloosde kinderen. Niets is er gebeurd. Er is een aanvraag gedaan bij SOS Kinderdorpen in Botswana om hem in één van de dorpen op te nemen. Deze email is doorgestuurd naar maatschappelijk werk in het district. Van daar kwam de belofte dat de moeder opgespoord zou worden. Niets meer gehoord. In september 2016 was Xwaa nog steeds op de boerderij. Nu kreeg hij vaker zijn medicijnen en kon men soms een aanval zien aankomen. Maar ook had hij een ernstige brandwond op zijn pols en voet, hij was in het hout vuur gevallen, en een groot litteken onder zijn neus omdat hij op een betonnen vloer gevallen was. Pogingen om hem in een kostschool te krijgen hebben nog geen succes opgeleverd. Xwaa is nu 13 of 14 jaar oud.
 
Zondag 27 November 2016
Toneel en dans door een Bosjesmensen dansgroep. Duur 12 minuten.
 
Zaterdag 16 Juli 2016

In de Mmegi stond een artikel over iCows (oogkoeien, of ogenkoeien, het is een nieuw woord dus de vertaling is nog niet bekend). Neil Jordan vindt het leuk om in de huid van een dier te kruipen als hij bezig is om een diersoort te redden. Neem bijvoorbeeld leeuwen.

“Leeuwen zijn hinderlaag roofdieren, zij vertrouwen er op onzichtbaar te zijn en door het onverwachtte van de aanval hun prooi te kunnen grijpen,’ zei hij. “Onmiddelijk als het onverwachtte er niet meer is, als de prooi hen ziet, geven zij de jacht op.”

Dat is waarom hij en zijn collega onderzoekers naar Botswana gaan om ogen op de achterwerken van koeien te schilderen. Zij hopen dat het een goede manier is om vee tegen leeuwen te beschermen, en leeuwen tegen boeren die hen doden als vergelding voor het doden van de koeien. Het beschilderen is een goedkope manier. Eén gedode koe kost vijf keer zoveel als het beschilderen van 60 koeien. Zie voor het hele artikel, de Engelse website.
 
Maandag 25 april 2016
De regering heeft meer dan Pula 20 miljoen (€ 1.66 miljoen) geïnvesteerd in projecten voor de Bosjesmensen in het CKGR. Deze plotselinge meevaller kwam van een onverwachte beslissing van President Ian Khama om de voorzieningen in de verwaarloosde dorpjes te herstellen. Zie voor het gehele artikel op de Engelse pagina.

Zie het gehele artikel op de Engelse pagina

 
Maandag 22 januari 2016
The Botswana government does not recognize any specific ethnic groups as indigenous to the country, maintaining instead that all citizens of the country are indigenous. However, 3.3% of the population identifies as belonging to indigenous groups, including the San (known in Botswana as the Basarwa) who, in July 2015, numbered some 62,500. In the south of the country are the Balala, who number some 1,700 and the Nama, a Khoekhoe-speaking people who number 2,100. The majority of the San, Nama and Balala reside in the Kalahari Desert region of Botswana. The San in Botswana were traditionally hunter-gatherers but today the vast majority consists of small-scale agro-pastoralists, cattle post workers, or people with mixed economies who reside both in rural and urban areas. They are sub-divided into a large number of named groups, most of whom speak their own mother tongue in addition to other languages. These groups include the Ju/’hoansi, Bugakhwe, Khwe-ǁAni, Ts'ixa, ǂX'ao-ǁ'aen, !Xóõ, ǂHoan, ‡Khomani, Naro, G/ui, G//ana, Tsasi, Deti, Shua, Tshwa, Danisi and /Xaise. The San, Balala, and Nama are among the most underprivileged people in Botswana, with a high percentage living below the poverty line.
Botswana is a signatory to the conventions on women (CEDAW), the Rights of the Child (CRC) and on the elimination of all forms of racial discrimination (CEDR). It is also a signatory to the United Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples but it has not signed the only international human rights convention that deals with indigenous peoples, the Indigenous and Tribal Peoples Convention No. 169 of 1989 of the International Labor Organization (ILO).
There are no specific laws on indigenous peoples’ rights in the country nor is the concept of indigenous peoples included in the Botswana Constitution.
 
Over deze site Ondersteunen van de Bosjesmensen zodat zij in het Central Kalahari Game Reserve kunnen blijven wonen zoals en zolang zij dat willen. Het CKGR was voor hen opgericht.
Reden van oprichting CKGR.
 
X
Reden van oprichting CKGR
George B. Silberbauer (anthropologist en socioloog) schreef in zijn boek:
“In reactie op aanbevelingen die ik op 28 april 1960 heb gedaan aan de regering van Bechuanaland Protectoraat (tegenwoordig Botswana), werd in 1961 ten oosten van de breedtegraad van Great Tsau Hill (Sonop Koppies) ongeveer 52.000 km2 uitgeroepen tot wild reservaat. Deze stap werd genomen om de Bosjesmensen inwoners in het gebied te beschermen; aan het einde van de jaren 1950 veroorzaakte het illegaal jagen door niet- Bosjesmensen een serieuze bedreiging voor de jagers en verzamelaars die voor een gedeelte van hun levensonderhoud afhankelijk waren van de wild kuddes. Jagen door Bosjesmensen werd op geen enkele manier beperkt, maar toegang van niet- Bosjesmensen werd gecontroleerd en het gevaar van stropers verminderde.”
Verkooppunten Verkoop: Hand gebreide dassen, mutsen, tassen, ed; met kruissteek geborduurde wandkleden; tekeningen.

Westerhaar 16
Wijster
telefoon 0593 567 403
Geopend als we thuis zijn. Tussen 08.00 uur en 19.00 uur bent u dan van harte welkom, 7 dagen per week.

Facebook